woensdag 1 november 2006

Hoe het initiatief “De Buren” gestalte kreeg (chronologisch verslag)

2006 De Gemeenteraad van Zoeterwoude introduceert de mogelijkheid van het burgerinitiatief.
2007 Januari: Initiatiefneemster Joke van Muijden heeft een oriënterend gesprek met een gemeenteraadslid. De conclusie van dit gesprek is dat het idee van een ontmoetingsplaats voor ouderen in het dorp een goed voorstel is voor een burgerinitiatief.
Mei t/m oktober oriënteert de initiatiefneemster zich in Leiden bij soortgelijkende initiatieven. Vervolgens komt er een uitnodiging voor de ”Voorronde” van 18 oktober op het gemeentehuis om mee te doen. Op deze avond wordt het initiatief toegelicht en besproken met o.a. de leden van de raad en andere belangstellenden. Diverse ouderen organisaties uit Zoeterwoude worden door de initiatiefneemster benaderd ter informatie van het nieuwe initiatief. Een aantal van deze mensen wordt door de gemeente uitgenodigd voor het bijwonen van deze “Voorronde”. Op deze avond geeft Joke uitleg van haar ingediend initiatief. Enthousiaste mensen worden door haar uitgenodigd voor een eerstvolgende bijeenkomst. Vervolgens wordt het plan verder uitgewerkt.
De ouderennota van de Gemeente Zoeterwoude die door de Burgemeester werd overhandigd, gebruikt de initiatiefneemster bij het schrijven van haar plan. N.a.v. de Voorronde staat in oktober het eerste bericht in de krant wat betreft het initiatief om een ontmoetingsruimte in Zoeterwoude te starten. De eerste vergadering staat gepland op 12 december 2007. Voor deze vergadering mag er een ruimte in Emmaus worden gebruikt. Een aantal mensen zijn uitgenodigd om mee te denken met dit plan. Mensen met de nodige ervaring bij organisaties die iets voor ouderen doen en vertegenwoordigers van Emmaus/Groenwoude, KBO, Stichting Rijnhart Wonen, RK Parochie, PKN kerk, Zonnebloem, Platform en de LWO. De achterliggende gedachte is dat een plan ondersteund door de diverse organisaties een grotere kans van slagen heeft. De doelgroep is vooral de ouderen in Zoeterwoude die nog op zichzelf wonen.
In een later stadium wordt vernomen dat de genoemde vertegenwoordigers van dezelfde organisaties ook door de wethouder op het gemeentehuis worden uitgenodigd voor een gesprek. 2008 4 februari heeft de initiatiefneemster het eerste gesprek met de wethouder. Na een omschrijving van het beoogde plan reageert de wethouder afhoudend, is niet heel enthousiast en spreekt van een “vaag” plan. Hij vraagt om terug te komen met het plan uitgeschreven op één A4tje. De initiatiefneemster geeft in een later stadium aan geen belangstelling te hebben om het plan bij een gemeenteraadsvergadering op tafel te gaan leggen. Zij mist het vertrouwen in een goede afloop en daardoor een mogelijk vervelend nieuwsbericht in de krant. De initiatiefneemster overweegt de mogelijkheid om zich dan maar bij een professionele organisatie aan te sluiten zoals: Emmaus of de Woningbouwvereniging.
Ondertussen is er al wel een prettige samenwerking ontstaan tussen de initiatiefneemster en de voorzitter van de KBO, de Zorgconsulente van Zorgnet Groenwoude. Het plan wordt verder uitgewerkt en ondersteund met goede adviezen van een opbouwwerker van de LWO. Deze samenwerking is een goede steun in de rug om toch met het initiatief door te gaan. Op 27 februari stuurt de initiatiefneemster iedere belanghebbende een concept van het plan: “Een ontmoetingsplaats in Zoeterwoude” met de vraag dit te lezen en met eventuele op en aanmerkingen te komen. Voor de bijeenkomst van 26 maart is het plan met alle tips en aanwijzingen aangepast. In het voorjaar gaat de initiatiefneemster op pad om een ruimte te zoeken. Op diverse plaatsen wordt er gewoon aangebeld en naar binnen gestapt. De eerste optie die geschikt lijkt is de ontvangstruimte in “Ons Huis”. Hier kan in overleg met het Platform die voor hun activiteiten voor ouderen al deze ruimte huurt, een mogelijkheid worden gevonden voor de ontmoetingsplaats. Na gesprekken met de beheerder van Ons Huis blijkt dat dit gebouw op de zondagmiddag niet geopend kan worden en dat zij rond de Kerstdagen en een flink aantal weken in de zomer zijn gesloten. Dit zijn juist de dagen dat mensen meer behoefte hebben aan wat aanspraak. Vervolgens komt het aanbod van het pand Dorpsstraat 25 waar zich op dat moment het politiebureau bevindt. Na flink wat heen en weer gepraat om het College te overtuigen van dit aantrekkelijke aanbod, krijgt de ontmoetingsruimte het “groene licht”. Het politiebureau zou spoedig naar het Gemeentehuis verhuizen en zolang leeg (ca half jaar) als ontmoetingsplaats mogen dienen. Een mooie periode om te kijken of dit plan bij de bevolking aanslaat. Vooral de locatie in de Dorpsstraat is erg aantrekkelijk. Vanuit de gemeente wordt het initiatief steeds meer ondersteund en ontstaat er een prettige samenwerking met de afdeling Welzijn. Van het Ouderenfonds wordt een bedrag ontvangen om de eerste start te maken. Ook van de gemeente is een bedrag ontvangen die via de rekening van de KBO loopt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten